Dit jaar was de Lijnbaan alweer 70 jaar. In 2008 werd de Lijnbaan als Ensemble een rijksmonument. En daar valt wat voor te zeggen als je de onderbouwing leest. De negatieve impact van dit stuk stad op het imago van Rotterdam is echter ook niet te ontkennen. Wat moeten we met dit dilemma? Niemand heeft een idee wat er de komende tientallen jaren met de Lijnbaan moet en kan, op wat oplappen na. En ondertussen lopen de afgelopen jaren vele plannen stuk in en rond de Lijnbaan, als ware het een bermudavierhoek voor vastgoedprojecten. Zie een overzicht hieronder met plannen die de eindstreep niet haalden. We spreken er uitgebreid over in deze podcast!
Shownotes:
Overzicht gestrande/nooit gebouwde plannen in de ‘Lijnbaan Bermudavierhoek’. Dit overzicht is verre van compleet:
Coolsingeltoren 1, Rene Steevensz, 185m
Coolsingeltoren 2, Christian de Portzamparc, 155m
Corsotoren, Hans Kolhoff, 150m
Jungerhanstoren, Jan Hoogstad, 155m
Twee beelden van de Lijnbaanplannen door Kees Kaan, met torens tot 140m hoog.
De Metropool, Pieter Sprangers, Groosman Architecten. 70m
De Metropool lokatie door Toko Fuze, 70m
Vorige ontwerp Coolsingel 75, Klunder Architecten
En dan tot slot de beelden van Forum, de grote aftakeling. Van groots spektakel tot armoedig opknapplan: