Zalmhaventoren goedgekeurd

Het bestemmingsplan voor de Gedempte Zalmhaven, met de 220 meter hoge Zalmhaventoren, is 8 september goedgekeurd door de gemeenteraad van Rotterdam. D66, CDA, Leefbaar Rotterdam, Groenlinks en Nida stemden voor. SP, VVD, PvdD en PvdA stemden tegen. Vooral de tegenstem van de PvdA was erg opvallend, doorgaans is de PvdA altijd voor dit soort plannen. Dit resulteerde in 27 stemmen voor en 16 tegen. Dit is een grote stap voorwaarts richting realisatie van het project. De bouw moet in september 2017 van start gaan.

Een korte geschiedenis. Er zijn al heel lang plannen voor deze locatie. De eerste plannen voor een toren op de plek verschenen al begin deze eeuw. In 2009 lag er een concreet bouwplan en werd het aangepaste bestemmingsplan ook goedgekeurd in de gemeenteraad begin 2010. RTM XL voerde ook toen volop actie, en het is zelfs de directe aanleiding geweest om RTM XL op te richten als tegenwicht voor de tegenstanders die veel in de media kwamen. We wilden laten horen dat er ook veel omwonenden en Rotterdammers voor dit soort plannen zijn.

DeZalmhaven07

© Dam & Partners Architecten, KAAN Architecten

De financiële crisis gooide echter roet in het eten en de plannen gingen niet door. Uiteindelijk is er begonnen aan een aangepast plan toen de woningmarkt weer begon aan te trekken. De toren is nog iets hoger geworden, de ‘laagbouw’ is nu een stuk minder massaal, en zorgt dat bewoners van de omliggende gebouwen doorzicht hebben. Er was weer veel weerstand van omwonenden, georganiseerd in Zalmhaven2030. Er werd een petitie gestart tegen de bouw om daarmee raadsleden te overtuigen. RTM XL startte daarop een eigen petitie vóór de bouw van de toren. Deze voorpetitie had in korte tijd al veel meer stemmen dan de tegenpetitie en uiteindelijk bijna 1350 handtekeningen, ook van direct omwonenden.

DeZalmhaven08

© KAAN Architecten

RTM XL is trots op onze gemeenteraad die met zoveel voorstemmen deze ontwikkeling mogelijk maakt. Een fantastische ontwikkeling voor Rotterdam, en voor het Scheepvaartkwartier in het bijzonder. De vele honderden extra bewoners zijn meer dan welkom in het centrum van de stad en in deze wijk. Een welkome impuls voor ondernemers in de buurt. Bovendien komt het mooie ontwerp in de plaats van misschien wel het lelijkste kantoorgebouw van Rotterdam. De locatie is op dit moment een smet op deze prachtige wijk. De hoogbouw zal bovendien een heerlijk grootstedelijk contrast vormen met de lagere historische bebouwing rond de Veerhaven.

DeZalmhaven02

© Dam & Partners Architecten

De komende maanden zal het plan verder worden uitgewerkt door Amvest en AM samen met architecten Kees Kaan en Diederik Dam. De huidige bebouwing zal in 2017 gesloopt moeten worden zodat in september 2017 de bouw van start kan gaan. Op de bovenste etages moet een restaurant komen met ook een club. In 2020 moeten de 3 torens er staan.

18 gedachten over “Zalmhaventoren goedgekeurd

  1. Nogmaals de twee lagere torens zijn afzichtelijk: een nieuw marconiplein aan de Zalmhaven. Deze mini-hoogbouw is wel een aantasting (door zijn kleur en ontwerp) voor het Scheepvaartkwartier. Het smetteloos wit is een doorn in het oog! Hopelijk doet de vriendjespolitieke welstandscommissie eens een keer wél haar werk!

    De mediterrain getinte hoge toren van Dam, puik!!! 😉

  2. Vreemd genoeg maakt deze toren meteen een einde aan Rotterdam als hoogbouwstad. Want hij steekt zover uit boven de andere torens dat die andere torens ineens niet meer hoog lijken. In plaats van 20 torens, heeft Rotterdam er nu maar 1. Zo zie je maar: hoogbouw is relatief.
    En dan te bedenken dat deze toren op zijn beurt een ukkie is vergeleken bij de echte jongens in Dubai, Hongkong of New York, waar ze vaak tot 350 a 400 meter gaan.
    Het maakt allemaal weer duidelijk dat Rotterdam een Madurodam is op wereldschall…

    1. Ja Daan, hallo zeg, zo kan je alles relativeren. Vergeleken met de Grand Canyon is New York ook een muizen dorp. Maar goed dan, laat deze Zalm knul dan de eerste zijn van een nieuwe hoogbouwperiode! 🙂

    2. Valt nog wel mee, tot het dak is de toren slechts 25 meter hoger dan de Maastoren. En slechts 32 meter hoger dan New Orleans. Zoveel hoger dan de rest is de Zalmhaventoren dus niet, het is een klein stapje omhoog.

    3. Je moet toch eens omhoog?? Prima zet en misschien wel de nieuwe blikvanger van rotterdam. Hulde daarvoor. Ik zeg bouwen!!

    4. zoveel hoger word die niet. met de totale hoogte is de mast meegerekend, daadwerkelijke hoogte is 180m. bovendien verwacht ik nog meer hogere torens

    5. Kleigrond. Ga s lezen, dan snap je waarom.
      Oja grondwaterpeil(of liever gebrek eraan, als je haast net zo diep en breed als hoig moet bouwen)
      Graag gedaan!!!

    6. Of het is het begin van de bouw van échte wolkenkrabbers. Je kan het ook zien als de eerste stap (in de kinderschoenen) tot het grotere werk.

  3. Top dat de hoge toren gebouwd wordt, mooi ontwerp ook.
    Wel een groot contrast met de twee kleine torens.
    Deze twee zijn echt fantasie loos, is dit met opzet gedaan of zo?
    Kost het nu echt zo veel meer om hier wat spraak makender, ontwerpen neer te zetten?
    Lijken net tot woningen omgebouwde kantoor torens langs een snelweg.

  4. Hopelijk wordt met de Zalmhaventoren de stap gezet naar veel meer torens van wereldallure. Wat te denken van de Euromast? Dat plan voor een nieuwe toren naast de Euromast die inmiddels in het niet valt, wie weet wordt dat ook weer opgepakt in de toekomst. Wie weet krijgen we die toren van 400 meter nog wel. Laat dit een mooi begin zijn van die 220 meter hoge toren die toch aanzienlijk hoger is dan de Maastoren. De maastoren is 164 meter hoog, dat is toch wel enigzins een contrast met 220 meter. Het zou de eerste échte wolkenkrabber worden in de Benelux, want van echte wolkenkrabbers spreekt men pas vanaf 200 meter hoogte.

    Ik hoop dat dit de eerste wolkenkrabber is in Rotterdam en een voorproefje is van wat komen kan. Ook hoop ik daarnaast dat de Jungerhanstoren er alsnog komt, zoals in de schets staat van begin deze eeuw. Dat zijn architecturische hoogstandjes met vormgeving en speelsheid. Ook hoop ik dat Harbour Island in Rotterdam de look nog krijgt van de schets met die reuze poppen torens en boten, kano en roei verhuur.

      1. Inderdaad wel een stuk mooier ja. Nu wordt het eigenlijk weer zo’n lelijk recht toe recht aan toren. Rotterdam heeft her een der een leuk torentje, zoals de Montevideo, de Red Apple en de Calypso die vind ik mooi en speels met name de Calypso, maar veel van de rest dat overblijft vind ik allemaal zo saai tot soms zelfs oerlelijk zoals “De Rotterdam”.

        Alleen de naam van dat gedrocht al, lekker origineel! Calypso heeft tenminste een échte naam. Kom op zeg, namen waar de stad zelf in voorkomt, dat is wel heel erg goedkoop bedacht. Het ontbreekt Rotterdam enorm aan architectuur en speelsheid met gebouwen, op enkele torentjes dus na.

        Mijn favoriete toren is en blijft nog altijd de Jungerhanstoren, die er tot op heden nooit kwam. Maarja, wat is niet is kan alsnog komen. DAT vond ik nou een ontzettend mooi en speels ontwerp!

  5. Oh en bovendien, zo te zien wordt de Zalmhaventoren wel écht breed zoals echte wolkenkrabbers behoren te zijn, als ik zo de schetsen (animaties) zie. Zo’n toren mag best robuust zodat we wereldwijd meetellen. Ik vind het prachtig!

  6. De Zalmhaventoren lijkt wel een klein beetje op onze Alpha toren in Enschede, alleen bij ons mag niet meer hoger gebouwd worden dan 40 of 50 meter, omdat er op het gesloten vliegbasis nog een werkende radar staat waar geen object mag voorstaan binnen 75 kilometer of zo, menig kermis attractie is al velen malen hoger, maar die Alpha is dan toch per ongelijk gebouwd.
    Als de Zalmhaventoren er eenmaal staat, ga ik hem zeker bezoeken, dan zit ik weer, da het Strijkijzer in Den Haag in het hoogste restaurant van Nederland, ik verheug mij daar als Tukker er al op.

  7. Als ik het goed heb geeft het bestemmingsplan aan dat er tot maximaal 215 m. gebouwd mag worden. Zou top zijn als ze ‘m nog wat hoger gaan bouwen! Wie kan mij hier meer duidelijkheid geven?

  8. De eindelijk te bouwen Zalmhaventoren, het nieuwe icoon van Rotterdam, of een “fallus symbool” voor stad en omgeving, of wordt dit de “moeder” dus het begin van de echte Hoogbouw van Rotjeknor ?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.