Laat de Zalmhaventoren maar komen!

Dinsdag 24 mei sprak RTM XL in bij de hoorzitting van de Raadscommissie over het bestemmingsplan Gedempte Zalmhaven. Zodra dit bestemmingsplan is goedgekeurd kan het plan met de 190 meter hoge Zalmhaventoren door gaan. Hieronder de tekst zoals die door ons naar voren is gebracht.

29 juni vindt de commissievergadering plaats, waarna in september de gemeenteraad kan gaan stemmen over het plan. Het duurt dus nog even voor er definitief duidelijkheid over is.

Rotterdam is een dynamische, grootstedelijke stad. Een stad met lef en een stad die ieder jaar wéér leuker en aantrekkelijker wordt. Niet voor niets willen steeds meer mensen in Rotterdam wonen (de bevolking groeide alleen al in de eerste vier maanden van dit jaar reeds met 2700 personen). Om deze groei te kunnen accommoderen ligt er nu een prachtig plan voor zodat er weer honderden Rotterdammers bij kunnen komen. Deze grootstedelijkheid, het ‘anders dan andere Nederlandse steden zijn’ en de kenmerkende immer veranderende skyline zorgen ervoor dat wij trots op deze stad zijn.

Deze trots en dit verlangen is wat wij met RTM XL willen vertegenwoordigen, en daarin staan we gelukkig niet alleen. Bijna 1200 mensen hebben onze petitie ter ondersteuning van de bouw van de Zalmhaventoren inmiddels ondertekend.

Maar toch, hoe mooi ook die skyline en hoe graag wij ook nieuwe en hogere torens daarin zien verschijnen… hoogbouw kan nooit een doel op zich zijn. Gelukkig is dat in Rotterdam ook niet het geval, ze worden simpelweg gebouwd omdat er veel mensen zijn die er in willen wonen. Er wordt gebouwd voor een vraag uit de markt. De grote bevolkingsgroei van de stad in de afgelopen jaren laat duidelijk zien dat die vraag steeds groter en groter wordt. Een goede ontwikkeling voor de stad als geheel, want Rotterdam heeft nog altijd bijzonder weinig inwoners in het centrum. Voor het Scheepvaartkwartier geldt dat overigens in het bijzonder. Het is daarom ook logisch om juist in zo’n gewild woonmilieu nieuwe woningen toe te voegen op plekken waar dit kan.

Het project Zalmhaven moet komen op de plek van één van de lelijkste gebouwen van de binnenstad. Verpaupering en een tweelaags parkeergarage domineren de locatie en directe omgeving. Niet echt een visitekaartje dus. Eén van de ondertekenaars van onze petitie noemde het bouwplan dan ook treffend een reddingsboei voor de buurt! Het verder prachtige Scheepvaartkwartier verdient beter. En wel een plan met grootstedelijke allure zoals het nu voor ligt.

In plaats van losstaande gebouwen met afstandelijke en doodse plinten, zoals het treurige voorbeeld pal ernaast in de vorm van de Hoge Heren, komt er door de bouw van dit project een bouwblok met verschillende panden en alleen voorkanten, vol voorzieningen en mooie entrees. Als kers op de taart wordt het Scheepvaartkwartier de trotse eigenaar van het hoogste gebouw van Nederland! Een unique selling-point lijkt me.

Bovendien kan het Scheepvaartkwartier deze impuls goed gebruiken. De misschien wel 800 nieuwe inwoners, een klein dorpje, zullen een welkome aanvulling zijn op het klantenbestand van ondernemers in de buurt, en wellicht zelfs draagvlak creëren voor extra stedelijke voorzieningen.

Zoals bij elk groot en ingrijpend plan, van Rotterdam tot Maastricht, en van New York tot Tokyo, zijn er tegenstanders en voorstanders. Dat is logisch en hier niet anders. De ene persoon vindt een hoog gebouw niet passen als achtergrond bij de historische Veerhaven, anderen vinden het contrast juist prachtig. We hebben met onze petitie laten zien dat er, ook onder direct omwonenden, heel veel mensen zijn die niet kunnen wachten tot de bouwkranen hier draaien. In korte tijd hebben we 1200 handtekeningen opgehaald, waarvan bijna 550 uit Rotterdam.

Wij roepen de gemeenteraad dan ook op om te zorgen dat dit plan door kan gaan. Laat de droom van deze omwonenden, Rotterdammers en Rotterdamliefhebbers uitkomen. Laat de droom uitkomen van de mensen die maar wat graag in deze nieuwe torens willen gaan wonen. We wensen de raadsleden heel veel wijsheid toe om te komen tot het beste besluit voor de gehele stad!

 

4 gedachten over “Laat de Zalmhaventoren maar komen!

  1. beste redactie van RTM-XL,

    Ik heb genoten van het stuk wat jullie hier geschreven hebben over de zalmhaven en het scheepvaartkwartier. Ik kan mij goed vinden in wat jullie schrijven en vind dat het goed verwoord is. Zelf volg ik deze interessante discussie over dit project, waar tal van motivaties en redenen een rol spelen. In deze discussie word door tegenstanders aangedragen dat dit project midden in het scheepvaartkwartier word gebouwd. Hier ben ik het mee oneens omdat dit bouwproject aan de rand van het scheepvaartkwartier namelijk de gedempte zalmhaven word gebouwd. En tussen de al bestaande zeer hoge woontorens De Hoge Heren en de Hoge Erasmus word gebouwd. Hierdoor zal het scheepvaartkwartier niet van zijn oorspronkelijke historische karakter berooft door deze door deze toren zoals sommigen nu beweren. Dit zou wel het geval zijn als de toren op de groenstrook van de parklaan gebouwd zou worden. Tevens staat deze toren aan de voet van de Erasmusbrug, tegenover de hoogbouw van de Wilhelminapier en min of meer in het verlengde van de hoogbouw van de boompjes. Ook vind ik deze toren de gevoelsmatige afstand tussen het centrum van de stad en de kop van zuid verkleinen. En daarmee een zeer gewenste ontwikkeling om de Kop van Zuid en het centrum van Rotterdam verder aaneen te smeden, tot een groot stadscentrum. Ik verwacht dan ook dat deze toren samen met de Cooltower, (en in de verdere toekomst nog meerdere torens) een grote bijdrage zullen hebben in de beleving van het centrum van Rotterdam. Tot zover mijn aanvulling en ik hoop dat ik u hiermee van dienst kon zijn.

    Met hartelijke groet,
    Jan den Hartogh

  2. Geachte redactie,

    Op zich juich ik dit soort projecten van ganser harte toe, een prima initiatief om boven de (inmiddels grijze) 100 – 150 meter grens uit te durven steken, de skyline van Rotterdam snakt er al heel lang naar. Op dit ogenblik, wanneer je van een afstand naar Rotterdam kijkt zie je een bos met gebouwen zonder uitschieters, dus niets meer wat het oog aantrekt. Een nieuwe impuls in de vorm van een echte “eyecatcher” is daarom zeker verantwoord.
    Wat ik echter wel vrees is of de plintbebouwing van de Zalmhaventoren past bij de schitterende oude bebouwing in het scheepvaartkwartier. Om op gelijk niveau te blijven met de oude bebouwing zal een voor Nederland ongekend mooie façade ontworpen dienen te worden. Alleen op deze manier zal de toren kunnen integreren in dit vrijwel laatste stukje “mooi Rotterdam”.
    Ik wens u veel succes met het doorprikken van de 200 meter grens!

    Met vriendelijke groet,
    Hans Terlouw

  3. Ik juich de komst van de Zalmhaventoren van harte toe om de leefbaarheid in de binnenstad te stimuleren en men eindelijk eens de grens van 200 meter gaat overschrijden. Moge deze toren het begin zijn van meerdere 200 meter Plus torens in Rotterdam, dus ook in andere delen van de stad zoals de Kop van Zuid en men niet blijft steken bij de 150 meter grens. Torens met een gevarieerde en gedurfde en uitdagende vormgeving moeten als voorwaarde gesteld worden, er zijn al genoeg bestaande en in ontwikkeling zijnde saaie recht toe, recht aan gebouwen in de stad ! De toren helpt om het aanzien van de stad in woonkwaliteit te verbeteren. Dat men ook op toeristisch gebied vooruitgang boekt is een pluspunt en de Zalmhaventoren zet de stad eindelijks eens goed op de kaart naast eeuwige rivaal Amsterdam, succes gewenst ! Frans Eekhout

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.