Uncategorized

Zienswijze Bestemmingsplan Gedempte Zalmhaven

Tot gisteren konden er zienswijzen worden ingediend op het bestemmingsplan Gedempte Zalmhaven, waarvan de circa 190 meter hoge Zalmhaventoren onderdeel uit maakt. RTM XL diende onderstaande positieve zienswijze in om het plan te ondersteunen, mede namens al die mensen die het project omarmen uiteraard!

Rotterdam, 1 december 2015

Zienswijze Bestemmingsplan Gedempte Zalmhaven

RTM XL is groot voorstander van de plannen die met het bestemmingsplan Gedempte Zalmhaven mogelijk gemaakt moeten worden.
De plannen voorzien in een lang gekoesterde ambitie van de Gemeente Rotterdam om de binnenstad te verdichten met meer inwoners. Een ambitie die langzaam maar zeker zijn vruchten begint af te werpen en die wij met nadruk kunnen onderschrijven.
Verdichting van de stad is om verschillende redenen belangrijk. Het zorgt voor draagvlak van belangrijke voorzieningen zoals bijvoorbeeld winkels, cultuur, gezondheidsinstellingen en openbaar vervoer. Als je met meer mensen in een gebied de lasten kunt verdelen van een voorziening is dat gunstig. Bij verdichting worden bestaande voorzieningen rendabeler en komt er mogelijk ruimte voor nieuwe voorzieningen waar nu nog niet genoeg draagvlak voor is. Dit alles maakt de stad leuker, levendiger en economisch krachtiger. Door verdichting ontstaan voortdurend nieuwe kansen. Een plan zoals Zalmhaven draagt hier in grote mate aan bij en zou daarom omarmd moeten worden door de stad en haar inwoners.
Verder zorgt verdichting van de stad er voor dat we efficiënter met onze ruimte om gaan. We maken met meer mensen gebruik van de beperkte grond. Dit spaart groene ruimte rond de steden. Maar belangrijker is dat leven in hoge dichtheden gepaard gaat met een duurzamere levensstijl. Bij een hogere dichtheid gaat het autobezit omlaag. Mensen maken gebruik van het openbaar vervoer, fietsen of lopen. Mensen die wel een auto bezitten gebruiken hem veel minder. Dit komt simpelweg omdat veel activiteiten zich nabij de woning zelf bevinden. De toename van verkeer door nieuwbouw valt dan ook vaak lager uit dan voorspeld. Verdichting past daarmee dus uitstekend in een duurzame stadsontwikkeling. Stefan Klingens van RTM XL deed zelf onderzoek naar verplaatsingsgedrag onder woontorenbewoners, meer informatie hierover op:http://www.stefanklingens.nl/ Ook de verkeersstudies gedaan in het kader van het dit ontwerp bestemmingsplan laten zien dat verkeersafwikkeling geen problemen oplevert.
RTM XL vraagt wel nog aandacht voor het inzetten van alle mogelijkheden om te zorgen dat bij de uitwerking van de plannen de plint van de nieuwbouw grote aandacht krijgt, zodat het plan ook op locatie zelf echt iets gaat toevoegen aan de stad. Dit kan door goed vormgegeven entrees, maar bijvoorbeeld ook door een restaurant/café gekoppeld aan de lobby voor de woningen, waarmee een levendige ontmoetingsplek op locatie gelijk gegarandeerd is.

Over RTM XL
RTM XL heeft als doel om in georganiseerd verband een publieke stem te laten horen in de discussies over de ontwikkeling van Rotterdam. Uitgangspunt is dat het Rotterdam ziet als een internationale, moderne stad met veel ruimte voor nieuwe en gedurfde ontwikkelingen. De bijzondere kansen die de unieke ruimte van Rotterdam biedt dient ten volle worden benut. Met name het stadscentrum wordt gezien als dé locatie om het opgebouwde grootstedelijke karakter en uiterlijk te versterken. In deze wil het een publieke stem laten horen die zich in beginsel uitspreekt voor de grootstedelijke ontwikkeling van Rotterdam.
RTM XL richt zich daarmee op iedereen die trots is op skyline van de stad, de vele festivals en evenementen, de mentaliteit, kortom die zaken die Rotterdam tot echt Rotterdam maken. RTM XL is van mening dat deze stem regelmatig ontbreekt in het stedelijk debat. Als zodanig dient RTM XL geen enkel ander belang behalve dan als middel om uiting te geven aan het enthousiasme voor de grote stad en daarmee een positief geluid te laten horen. Het wordt daarin dan ook niet gehinderd door andere belangen behalve de passie voor Rotterdam.
RTM XL vertegenwoordigt daarmee een grote groep Rotterdammers, wat blijkt uit de vele reacties en steunbetuigingen die we ontvangen op sociale media en via e-mail. Hieronder bevinden zich zeker ook omwonenden van nieuwe hoogbouwprojecten die zich niet vertegenwoordigd voelen door protesterende bewonersgroepen. RTM XL is daarmee een platform dat actief gedragen wordt door vele Rotterdammers en iedereen die zich herkent in deze uitgangspunten en doelstellingen. Door middel van actieve deelname in het debat, het bijeenbrengen van relevante informatie, inzichten en meningen, het aandragen van ideeën en internationale vergelijkbare voorbeelden en door regelmatig bijeen te komen wil het de ondersteunende inzichten versterken en uitdragen.

Conclusie
RTM XL ziet het plan Gedempte Zalmhaven dus vanzelfsprekend als een aanwinst voor de stad en het stadsbeeld, en is derhalve dus vóór de ontwikkeling van project Zalmhaven en goedkeuring van het bestemmingsplan.

Team RTM XL

Een gedachte over “Zienswijze Bestemmingsplan Gedempte Zalmhaven

  1. Fijn om te lezen dat er mensen zijn die zich op een dergelijk positieve manier inzetten voor deze stad. Keep up the good work!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.