Metropoolregio Rotterdam Den Haag verdient een eigen internationale luchthaven.

Beeld: Rotterdam.info

Het blog ‘Airportnieuws’ plaatste gisteren een opiniestuk over de voorgenomen uitbreiding van Lelystad Airport. Schiphol wil graag een aantal vluchten daar heen hebben, maar maatschappijen hebben daar blijkbaar helemaal geen oren naar. Ondertussen laat een besluit over uitbreiding van Rotterdam The Hague Airport (RTHA) op zich wachten. RTHA kan nauwelijks meer groeien door het beperkte aantal mogelijke vluchten. Terwijl maatschappijen wel graag op deze luchthaven zouden vliegen. Als RTHA meer ruimte krijgt voor groei zou het aantal passagiers makkelijk kunnen verveelvoudigen. Goed voor vele broodnodige banen! Dat gebeurde ook op de tweede luchthaven van Nederland: Eindhoven.

Airportnieuws zegt er het volgende over:

Waarom wordt er niet geïnvesteerd in Rotterdam The Hague Airport in plaats van Lelystad? Centraal gelegen, met wat kleine investeringen een goede bereikbaarheid en niet de kosten van een geheel nieuwe luchthaven. Het is sowieso onbegrijpelijk dat een wereldstad als Rotterdam, met één van de grootste havens van Europa, nog geen grote internationale luchthaven heeft. Dit is hét perfecte moment om te gaan investeren in Rotterdam. Het geld is er al, namelijk het geld dat overblijft zodra politici en Schiphol Group een verstandig besluit nemen: Lelystad afblazen!

Daar is RTM XL het helemaal mee eens. En daar kunnen we nog aan toevoegen dat de metropoolregio natuurlijk veel meer te bieden heeft dan Rotterdam alleen. Ook de TU Delft en internationale stad van recht en vrede Den Haag liggen om de hoek, evenals Zoetermeer met een bedrijf als Siemens en het Westland. Alles bij elkaar een metropoolregio van 3,5 miljoen inwoners die zeker een eigen internationale luchthaven verdient. Bovendien zou een flinke uitbreiding van de luchthaven van 1,5 miljoen jaarlijkse reizigers naar 5 tot 10 miljoen duizenden extra banen opleveren. Direct op en om het vliegveld maar ook indirect, iets wat de Metropoolregio Rotterdam Den Haag goed kan gebruiken.

regionale_luchthavens_01

 

Groei regionale luchthavens. Eindhoven heeft meer groeiruimte dus groeit ook sneller.

Lees hier het gehele artikel op Airportnieuws, met alle redenen waarom investeren in Lelystad Airport een slecht idee is.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.