Uncategorized

Rotterdamse zebra met uitsterven bedreigd!

Red de Zebra! Want acties van de gemeente als ‘Ik stop voor de Zebra’ ten spijt, de populatie van Rotterdamse zebra’s holt schikbarend achteruit! De lijst van gesneuvelde zebra’s wordt langer en langer.

Bij de herinrichting van de Meent zijn verschillende zebra’s omgekomen. Een vergelijkbare slachting vond eerder al plaats op het Oostplein. Bij de nieuwe kruising tussen de Karel Doormanstraat en het Weena, op de hoek bij het Breakaway Cafe, is de zebra aan de westkant niet eens toegelaten. Om als voetganger aan de overkant te komen krijg je alle hoeken van de kruising te zien, ofwel een ware safari langs 4 verkeerslichten. Een andere optie is een illegale survival over het fietspad, waar je met een beetje geluk via een verzameling verdrijvingvlakken, voorsoorteervakken en vluchtheuvels de overkant kunt bereiken. Terwijl nu juist het Weena en omgeving een van de plekken is waarvan de gemeente in tal van beleidsstukken heeft uitgesproken dat het een levendig stuk stad moet worden. Waarom dan een verkeersknooppunt aanleggen waar de voetganger wordt verdrongen?!

Voetganger rent voor zijn leven op het Weena in Rotterdam.

Het meest recente slachtoffer is de zebra op het Beursplein, ter hoogte van de C&A en Hans Worst. Vorige week is deze zebra van het wegdek verwijderd. De sporen van deze brute daad zijn nog duidelijk zichtbaar. Nog even los van het feit dat het niet minder dan bizar is dat deze drukke oversteek wordt weggehaald, is de huidige situatie gewoon levensgevaarlijk! Sommige auto’s stoppen nog uit gewoonte of omdat de resten van de zebra nog zichtbaar zijn. Andere automobilisten zien die resten niet of hebben al goed gezien dat de zebra niet meer is, en gassen volle bak door.

Voetgangers op de Coolsingel komen goed weg, deze auto heeft nog niet door dat de Zebra er niet meer is.

Deze Coolsingel-zebra is daarmee het meest recente, maar vast niet het laatste slachtoffer in de grote slachting die plaatsvindt onder de Rotterdamse zebra’s. Het is daarom de hoogste tijd dat er een jachtverbod komt voor verkeerskundigen bij de gemeentelijke dienst Stadsontwikkeling. Misschien dat de buitenruimte, zeker in het centrum van de stad, dan weer leefbaar wordt voor binnenstadsbewoners en winkelend publiek, in plaats van een pretpark voor de gehaaste automobilist.

Het verdwijnen van de zebra’s maakt de stad niet alleen onveiliger voor de voetganger maar ook minder begaanbaar. De verbijfskwaliteit gaat achteruit en het gaat uiteindelijk ook ten koste van de levendigheid. Fijnmazigheid van het voetgangersnetwerk is een belangrijk ingrediënt van de levendige stad. Die fijnmazigheid wordt door onoversteekbare snelwegen in het centrum om zeep geholpen. Ik verneem graag van onze wethouder Baljeu hoe ze in de toekomst de Rotterdamse zebra wil beschermen. En bij voorkeur zou ik een plan zien waarbij de populatie zebra’s weer kansen krijgt om uit te breiden, zodat zich weer een gezonde populatie Rotterdamse zebra’s kan ontwikkelen.

5 gedachten over “Rotterdamse zebra met uitsterven bedreigd!

  1. De gemeente Rotterdam bekijkt per situatie welke maatregelen nodig zijn om een veilige verkeerssituatie te creëren. Een zebrapad kan in sommige situaties bijdragen aan een veilige oversteekplek voor voetgangers. Soms kiezen we ervoor om geen zebrapad aan te leggen omdat het juist minder veilig is. Bijvoorbeeld als de oversteeklengte te groot is, er heel veel verkeer gebruikt maakt van de route of er onvoldoende zicht is voor zowel de voetganger als de automobilist.

    In de tekst worden een paar situaties genoemd waar de zebra is verdwenen na werkzaamheden. Hierbij een toelichting waarom daarvoor gekozen is.

    Meent: De Meent heeft meer een verblijfskarakter gekregen na de herinrichting. Door het smallere wegprofiel en het gebruik van klinkers steken voetgangers op veel verschillende plaatsen op de Meent over. Het oversteken op willekeurige plaatsen hebben we nooit willen tegengaan door met zebrapaden bepaalde oversteekplekken aan te wijzen. De automobilist kan immers op de gehele straat overstekende voetgangers verwachten.

    Oostplein: Bij het Oostplein is er voor gekozen de landelijke richtlijnen voor de toepassing van zebrapaden op kruispunten te hanteren. Dit betekent wel de zebrapaden doorzetten in de afbuigende voorrangsrichting (dus op de Boezemweg), maar niet haaks op de voorrangsrichting.

    Karel Doormanstraat – Weena: Aan de westzijde heeft nooit een fiets- en/of voetgangersoversteek gezeten. Met de herinrichting van de Weena is er wel een fietsoversteek aangelegd. Door de krappe ruimte voor de tunnel was er geen ruimte om ook een voetgangersoversteek aan te leggen.

    Beursplein: De zebrapaden bij de vernieuwde halte Beurs worden deze week nog opnieuw aangebracht.

  2. Dank voor de reactie. Dat laatste is dan goed nieuws. Al ligt de verdwenen zebra een stuk van de nieuwe halte vandaan. Dus ik hoop dat we het over dezelfde hebben.

    Weena, dat is onzin. Grote onzin zelfs, want als er ergens veel ruimte is voor een zebrapad dan is het wel op het Weena. Op de foto is duidelijk te zien dat er voldoende ruimte aanwezig is. Hooguit zullen de vloeiende lijnen voor de auto dan iets anders moeten. Die kruising is aangelegd uit auto perspectief en duidelijk niet vanuit het perspectief van een fijn stedelijk verblijfsklimaat.

  3. Wat betreft Meent ben ik het inderdaad wel eens, daar is het vaak zo druk dat al het verkeer met vergelijkbare snelheid zich verplaatst. Maar het Weena vind ik een zeer slap excuus, er was namellijk ALLE ruimte bij het ontwerpen van deze kruising, alleen is er gekozen om de auto alle mogelijke voorsorteervakken te geven en was er daarna geen ruimte meer voor een voetgangersoversteekplaats. Je ziet nu al onveilige situaties optreden dus dat is een ongelooflijke blunder geweest.

    Ook bij het Oostplein heb ik mijn kanttekeningen. Als de landelijke richtlijnen daadwerkelijk waren opgevolgd dan waren de zebrapaden op de Boezemweg niet in eerste instantie verwijderd. Die zijn namelijk pas later na de herinrichting teruggekomen. Bovendien blijf ik de ontbrekende zebrapaden een gemis vinden. Auto’s racen met volle vaart voorbij omdat zij geen enkel obstakel tegenkomen, de voetganger heeft het nakijken en moet met gevaar voor eigen leven de weg over zien te steken.

    Uitgangspunt in een stad moet wat mij betreft zijn dat een kruispunt aan alle zijden oversteekmogelijkheden heeft voor voetgangers en fietsers. Pas daarna kun je kijken of er een extra voorsorteervak mogelijk is voor auto’s. Mensen maken immers stedelijke levendigheid, auto’s dragen daar niet aan bij.

  4. Op de Schieweg zijn de zebra’s ook weggehaald. Ja daar staan stoplichten. Maar die zijn weleens buiten werking en dan is er geen oversteken aan. Geen automobilist die in de spits stopt voor een horde mensen die bij een oversteekplaats zonder zebra staan. Heb daar werkelijk eens 3 minuten staan wachten.

    De Meent vind ik heel onprettig geworden. Ik stak juist altijd bewust over bij de zebra bij Dudok. De gemeente mag dan vinden dat automobilisten over de gehele straat voetgangers kunnen verwachten, stoppen doen ze echter niet. En daar zijn de zebra’s juist handig voor. De grote zebra bij de Binnenrotte wordt door veel automobilisten niet als dusdanig herkent.

    Overigens, voordat het een “ik ben tegen de auto” verhaal lijkt, dat ben ik niet. Ik rij zelf auto en zowel als automobilist en als voetganger vind ik dat het onderling geven en nemen is. Bijv op de Coolsingel moet je ondanks de zebra ook de auto’s soms even voor laten gaan voor de doorstroming.

    Heel wrang lost het overal weghalen van de zebra’s wel het probleem op dat automobilisten niet voor de zebra stoppen. Haal je de zebra weg, dan worden die overtredingen ook niet begaan.

  5. Wat een goed verhaal over het lot van de zebra’s.
    Een punt zou kunnen zijn dat zonder zebra’s de auto’s lekker snel de stad door kunnen ,maar wat vind de wandelaar , bezoeker van vele de winkels , daarvan? Het zou mij een onveilig gevoel geven, om zonder zebra’s te moeten lopen van de Hema naar de Bijenkorf als ik even niet door de goot wil lopen..
    Ooit gedacht aan een wandel / winkel promenade ? Hoeveel meer winkelpubliek zou dat mooi vinden , ennuhhh goed voor alle bedrijven dus en dat betekend weer : “verkeer “in de economische mooie binnenstad. Zomaar even een gedachte dus van een ex bewoner van Rotterdam, die de stad prachtig vindt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.