Parkhaven, RTM XL inspraak raadscommissie

De petitie voor de plannen ondertekenen kan nog steeds: https://parkhaven.petities.nl/

Beste leden van de raadscommissie Bouwen, Wonen en Buitenruimte. RTM XL wil u graag meenemen in de redenen voor ons enthousiasme voor de Parkhaven plannen waarvan het document met randvoorwaarden vandaag voorligt aan uw commissie. RTM XL is een onafhankelijk publieksplatform wat al ruim 12 jaar het positieve geluid vertegenwoordigt bij grote plannen in Rotterdam, en is daarmee een voorloper geweest in de groeiende internationale YIMBY-beweging, van Yes in my Backyard. Eerder hebben we bijvoorbeeld ook ingesproken in het kader van de woonvisie met een alternatieve meer ambitieuze visie en bij de Zalmhaventoren als groot voorstander van de bouw. Uiteraard blijft het een goed idee om onze alternatieve woonvisie nog eens door te lezen. We hebben inmiddels een achterban opgebouwd van duizenden enthousiaste Rotterdammers die grootstedelijke ontwikkelingen een warm hart toe dragen.

Vandaag ligt voor u het plan voor herontwikkeling van de Parkhaven, het gebied bij monumenten als de Euromast, Het Park, de Parkhavensluizen en de Maastunnel. Het huidige gebied past helaas niet meer bij het Rotterdam van de jaren ’20, bij nu dus. Het maakt grotendeels een verouderde, achterhaalde en vaak versleten indruk, ook al zijn er natuurlijk ook enkele mooie groene plekken. Honderdduizenden toeristen (de Euromast trok 600.000 bezoekers in 2019) en Rotterdammers bezoeken jaarlijks deze locatie. Dat is dankzij een verzameling succesvolle attracties verspreid in dit gebied, maar helaas niet dankzij het verblijfsklimaat en de ruimtelijke kwaliteit van de omgeving. Kortom, het gebied kan wel een upgrade gebruiken zodat het een gebied wordt om fijn te verblijven, een gebied wat een warm welkom uitstraalt passend bij het Rotterdam van nu!

De kans om dit voor elkaar te krijgen is er nu! Het plan Parkhaven010 biedt volgens ons de volgende kansen:

  1. De stenige parkeerplaats op de kade maakt plaats voor een groene kade. Denk bijvoorbeeld aan de Westerkade verderop in het Scheepvaartkwartier waar hetzelfde is gebeurd. Daardoor loopt het park straks echt tot aan de kade! Dit sluit naadloos aan bij de gemeentelijke ambities om de kades langs de rivier groener en beleefbaarder te maken.
  2. Al het parkeren gaat van de straat af in een ondergrondse parkeergarage.
  3. De ontzettend lullige en voor rolstoelen, bejaarden en kinderwagens ontoegankelijke verbinding tussen Euromast en Het Park wordt een brede groene verbindingszone zonder hindernissen.
  4. De stad krijgt er ongeveer 650 broodnodige woningen bij op een toplocatie, waarvan een deel in de sociale sector.
  5. Door de woningen neemt de sociale veiligheid in het gebied flink toe, geen overbodige luxe op deze belangrijke fietsroute.
  6. Door de voorzieningen die in de plinten van de nieuwbouw komen is er straks eindelijk meer te doen in het gebied dan enkel het bezoeken van de attracties. Rond de Euromast kan een levendig groen stadsplein ontstaan met horeca en kleine winkeltjes. Wat ons betreft een aanlokkelijk perspectief.

En dit wordt allemaal mogelijk gemaakt met behulp van de nieuwbouwplannen. Zonder de nieuwbouw zouden al deze zaken de gemeente miljoenen kosten, en hoogstwaarschijnlijk onhaalbaar zijn.

Parkhaven kade, Parkhaven Partners

We vinden dat er na randvoorwaarden vanuit de dienst Stadsontwikkeling een nog beter plan is ontworpen. Er is nu meer ruimte tussen de gebouwen waardoor het plan passend en ontspannen in de omgeving staat. De blokken zijn bescheiden in schaal als je vergelijkt met de grote volumes op bijvoorbeeld de Mullerpier en rond het Erasmus MC, en dat past goed op deze plek. Op de maquette is dat goed te zien. Ook de grotere diversiteit in hoogte in vergelijking tot het eerste plan vinden we een grote verbetering.

In tegenstelling tot de Mullerpier, waar de gebouwen in een stenen vlakte staan, worden de gebouwen in dit plan logischerwijs omgeven door veel groen. Zowel in de buitenruimte als op de daken van de gebouwen. Nieuwe bomen en andere planten in het gebied worden inheems, wat heel goed is voor de biodiversiteit. Het is ook belangrijk om te constateren dat er straks meer bomen staan dan nu. Door ook de gebouwen onderdeel te maken van het groen met beplanting, nestkasten en andere zogenoemde ‘natuurinclusieve’ maatregelen kan het bouwplan echt onderdeel van de groene omgeving worden. RTM XL wordt erg gelukkig van dit toekomstperspectief!

Het plan voor de Parkhaven is een enorme kans om dit gebied een enorme sprong in allure te laten maken, passend bij het Rotterdam van de jaren 20. Ook voor Het Park zelf liggen er grote plannen om het op te knappen en dat kan elkaar mooi gaan versterken. Het is een unieke kans voor Rotterdam op deze beeldbepalende plek waar elke toerist komt. Het is ook een enorme kans voor de ondernemers in het gebied, en voor nieuwe ondernemers die er straks een plek kunnen vinden. En natuurlijk de kans voor veel Rotterdammers om een woning te vinden in het centrum van onze prachtige stad.

We roepen u dan ook op om dit plan te omarmen en voor de plannen te stemmen.

Voorts zijn wij uiteraard van mening dat het zuidelijke bouwblok nog 2 keer zo hoog kan.

7 gedachten over “Parkhaven, RTM XL inspraak raadscommissie

    1. Is pas definitief vast te stellen bij definitief ontwerp als dat er van mag komen. Maar de ontwikkelcombinatie heeft gisteren aangegeven dat ze een kleine 60 bomen kunnen verplaatsen en er 155 moeten kappen. Van die 155 is ongeveer 1/3 zo slecht dat ze toch al op korte termijn weg moeten. Vervolgens worden er ruim 300 nieuwe bomen gepland, bij voorkeur al wat grotere bomen dus geen sprieten. Daarmee staan er na realisatie ongeveer 150 bomen meer in het plangebied dan nu.

  1. In de eerder plannen werd het idee geschetst dat de bebouwing een beetje zou aansluiten bij de stijl van little C, onder andere door de rauwe stijl en het gebruik van verschillende typen baksteen. In dit ontwerp lijkt het echter zo dat dit idee verandert is. Mijn vraag is: is deze stijl van bebouwing ook echt hoe het plan het weergeeft of is dit slechts een schets om de volumes weer te geven?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.