Rotterdammer: “Zet Lijnbaan maar bij het grof vuil!”

Op 11 maart namen we je mee naar 2039 voor een wandeling over de Lijnbaan. Hoe kan de toekomst van de belangrijkste winkelstraat van Rotterdam er uit zien? Bij het artikel konden mensen via een poll reageren over wat ze zelf een wenselijke ontwikkeling zouden vinden. 120 mensen hebben dit ingevuld. Hier de resultaten.

De resultaten zijn helder. Maar liefst 62,5% stemde voor sloop! Slechts 4,2% van de stemmers vindt het een goed idee om de Lijnbaan in de oorspronkelijke staat te herstellen en verder niets te doen. De overige 32,5% van de stemmers vindt dat er wel iets moet gebeuren maar dat sloop daarvoor niet nodig is. Bijvoorbeeld door bebouwing toe te voegen. Deze optie is echter niet zonder meer mogelijk. Met de huidige monumentenstatus is het nauwelijks mogelijk om iets te veranderen aan de huidige opzet van het gebied. De voorstanders van behoud trekken dus voorlopig aan het langste eind, terwijl ze zwaar in de minderheid lijken te zijn.

grafiekuitkomst

Een duidelijk signaal dus. De afgelopen jaren is er veel discussie geweest over de Lijnbaan. Deze ging vooral over concrete plannen en of die wel of niet wenselijk waren. Een grote discussie over de basisvraag, namelijk vinden we de Lijnbaan het behouden waard, is er eigenlijk nooit geweest. Het zou goed zijn als die discussie gevoerd zou worden. En dan graag met het oog op de verre toekomst. Want als we zouden slopen, wat willen we er dan voor terug krijgen?

Nu is ook sloop een complexe opgave natuurlijk. Er zijn tientallen verschillende eigenaren in het gebied. En de huuropbrengsten liggen nog altijd behoorlijk hoog. En bij sloop en nieuwbouw wordt jarenlang niks verdiend. Maar met een goed plan voor de lange termijn is veel mogelijk.

Voorlopig zit de lijnbaan in de mangel van onmogelijkheden. Niemand weet wat er precies kan en niemand durft nog met een groot plan te komen. Daarom worden winkels nu her en der opgeknapt en in de oorspronkelijke staat gebracht, zoals Mei Architects and Planners bij Lijnbaan 77 (JD winkel) heeft gedaan. Het bureau van Robert Winkel is nu ook uitgekozen om dit voor de gehele Lijnbaan te gaan doen, zo is te lezen in dit artikel van De Architect. Goed nieuws voor 4,2% van de stemmers dus!

Men spreekt over “de belangrijke betekenis van De Lijnbaan voor de inwoners van Rotterdam”. Diezelfde Rotterdammers zetten De Lijnbaan echter het liefst bij het grof vuil. We houden er niet van, vinden hem lelijk. Als we bezoekers rondleiden door de stad laten we met trots alles zien behalve de Lijnbaan. De Lijnbaan is niet iets om trots op te zijn blijkbaar. Het is tijd dat er een einde komt aan de huidige status quo, en dat er een nieuwe discussie komt over de toekomst van de Lijnbaan.

6 gedachten over “Rotterdammer: “Zet Lijnbaan maar bij het grof vuil!”

  1. Sinds wanneer is monumentenzorg een democratisch iets? Altijd mooi dit soort van zinloze populistische ‘polls’…

  2. Ard, niet zo negatief joh. Tuurlijk komen hier weinig voorstanders van behoud van de Lijnbaan, maar feit is wel dat e.e.a. hopeloos verouderd is. Ik, maar ook eigenlijk iedereen die ik ken, vind het een gruwel voor het oog, met name op een gemiddelde vrijdagavond. Terwijl de potentie van dit gebied natuurlijk enorm is. Of deze poll nu representatief is of niet, er moet iets gebeuren!

  3. Deze poll is zeker niet representatief. Maar het is wel een signaal.

    Dat de Lijnbaan nu volledig op slot is door de monumentstatus die geen leek zal begrijpen is wel vreemd voor zo’n belangrijke plek in de stad. Er is in de stad geen fatsoenlijke discussie geweest hierover, publiekelijk noch in de gemeenteraad. De democratie staat hier dus wel heel erg aan de zijlijn terwijl Ard zijn monumentenzorg wel heel zwaar zijn stempel op de stad drukt.

    1. zoals ik dus al stelde. Monumentenzorg en het benoemen van monumenten heeft niets met democratie te maken. En dat is maar goed ook…

      1. De democratie kan wel besluiten een monument toch te slopen, ondanks de (cultuur)-historische waarde. Zoals bijvoorbeeld bij De Kuip. Bij de Lijnbaan is daar nog geen fatsoenlijk debat over geweest.

  4. Dan hebben we het al over de Rijksoverheid. Aangezien de Lijnbaan een Rijksmonument is kan en mag de lokale overheid er niets over beslissen. De Kuip daarentegen is een gemeentelijk monument. Daar mag de lokale overheid van alles over beslissen. — ken de feiten —

    Het is dus geen democratisch ding en dus hoeft er geen debat over gevoerd te worden. Het mag wel maar het is en blijft ins blaue hinein praten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.