RTM XL projectenoverzicht Rotterdam, maart 2015. Alle grote projecten op een rij.

 

Naast de bekende projecten die al in aanbouw zijn zoals Boston & Seattle, First, Timmerhuis en de ombouw van Pakhuismeesteren zitten er ook weer veel nieuwe projecten aan te komen. Met al het nieuws van de laatste weken is het de hoogste tijd voor een overzicht. Alles bij elkaar gaat het om duizenden nieuwe woningen in of nabij het centrum van de stad. En weer veel nieuwe hotelkamers en nieuwe moderne werkplekken.

Als we de geruchten her en der mogen geloven komen er ook nog veel nieuwe projecten aan. Hopelijk kunnen we dus binnen een paar maanden weer een nieuw overzicht laten zien met de nieuwste projecten.

Torens

 

Gedempte Zalmhaven

211 meter, twee kleinere torens van ongeveer 70 meter. Ongeveer 500 woningen.

In februari was er een eerste informatieavond voor omwonenden, waarin de nieuwe plannen voor de Zalmhaven ontvouwen werden. In 2017 moet de bouw starten van fase 1, de woontoren van 211 meter hoog met uitkijkplatform op ongeveer 180 meter hoogte. Het gehele plan moet in 2021 gereed zijn. De komende 2 jaar zijn nodig om door de procedures heen te komen. Hoeveel woningen er precies in het plan komen zal afhangen van de woningtypes die uiteindelijk gekozen worden. (Afbeelding oude plan, toren is gelijk gebleven)

zalmhaventoren

Havana & Philadelphia

150 meter & 70 meter.

Tussen Boston & Seattle en het Nieuwe Luxortheater in is nog ruimte voor twee torens: Havana en Philadelphia. Volgens het stedenbouwkundig plan moeten deze torens ongeveer 150 en 70 meter hoog worden. Maar New Orleans liet zien dat zo’n 150 ook best 158 kan worden. Dat zal dus afhangen van het uiteindelijke ontwerp. Daar wordt nu blijkbaar al aan gewerkt. Doordat er veel animo is voor de woningen in Boston & Seattle is men nu al bezig met deze twee torens meldt het AD Rotterdam Dagblad op 16 maart. Hier zullen we dus binnenkort meer van horen en zien! (Foto maquette Wilhelminapier bij Rotterdam Info, met rechtsvoor de torens als massastudie.)

Havana

UP:Town

107 meter

UP:Town stierf een stille dood in de crisis toen de woningen niet verkocht werden. Althans, zo leek het, maar nu de woningmarkt aantrekt is het plan uit de as herrezen. SteBru heeft het plan uit de vrieskist gehaald en tot leven gewekt. Er is blijkbaar veel vertrouwen van investeerders waardoor het plan relatief snel in aanbouw zou kunnen gaan. Doordat een investeerder mee doet is men niet meer afhankelijk van verkoop aan particulieren om te kunnen starten met de bouw. Het bestaande kantoorpand op de locatie wordt nu verhuurd onder tijdelijke voorwaarden. In de toren moeten 184 appartementen komen meldt SteBru op hun website.

uptown

Bright

+/- 70 meter

Begin maart werd bekend dat SteBru aan de slag gaat met de Domus locatie langs de Verlengde Willembrug. De nieuwe naam van het project is Bright. Hier moeten 420 suites voor studenten komen en 180 kleine appartementen. De bewoners krijgen een dakterras op 70 meter hoogte, en op straatniveau moeten horeca en voorzieningen komen. Er is veel vertrouwen van investeerders waardoor men verwacht nog dit jaar te kunnen starten met de bouw. Het lijkt er dus op dat deze snel van start kan gaan!

Bright

Wijnhaven 69

+/- 85 meter

Wijnhaven 69 is het glazen kantoorgebouw wat gelijk naast 100HOOG staat. Barcode Architects, zelf gevestigd in het gebied, is verantwoordelijk voor het ontwerp van het nieuwe plan. Voor het gebouw is op 3 maart een aanvraag gedaan voor een omgevingsvergunning, waarschijnlijk om daarmee te testen wat er mogelijk is. Onduidelijk is nog wie de opdrachtgever is van het plan. Vorige week verscheen een ontwerp online, maar dat bleek een oud ontwerp te zijn wat niet openbaar mocht worden. Binnenkort komen als het goed is de echte plannen naar buiten. Afgaande op het uitgelekte oude ontwerp zou dat een toren kunnen opleveren van zo’n 85 meter hoog. In de aanvraag wordt gesproken over circa 95 woningen.

Wijnhaven69

Foto van ‘Aboe’ op Skyscrapercity. Het gaat om het spiegelglazen pand in het midden. Het rechter pand is Wijnhaven 65, zie onder.

Wijnhaven 65

+/-70 meter.

Dit plan grenst weer gelijk aan Wijnhaven 69. Het gaat om het hoekpand, nu een wit met groen kantoorgebouw. Eind 2014 verscheen een schets online van Klunder Architecten, maar dat bleek een puur oriënterende schets te zijn van Sjoerd Berghuis van Klunder. De schets heeft 20 bouwlagen, wat goed zou kunnen zijn voor zo’n 80 tot 100 woningen. Duidelijk is dat dit een potentiële locatie is voor een woontoren, die best eens hoger of lager kan worden dan de getoonde schets.

Wijnhaven65

Glashaventoren

+/- 95 meter

Dit plan kent hetzelfde verhaal als bovenstaande. De schets van Sjoerd Berghuis verscheen eind 2014 online. Wat de huidige status van het plan is is onduidelijk. Deze schets telt 29 bouwlagen wat goed zou zijn voor een kleine 100 meter, en ruim 100 woningen. Het is afwachten of een dergelijk plan echt van de grond gaat komen. Succesvolle ontwikkelingen in de omgeving kunnen de boel in een stroomversnelling brengen natuurlijk.

GlashavenKlunder

KRS Woontoren Kruiskade

+/- 80 meter

Ook dit plan is een ontwikkeling van Stebru, die we al eerder tegenkwamen bij Bright en UP:Town. Dit doen ze samen met Morph Real Estate. In maart 2014 werd via Twitter deze samenwerking bekend gemaakt. Het gaat om een woontoren in het gat naast het Hilton tegenover Hotel Grand Central. De toren telt 24 bouwlagen en zal naar onze inschatting goed zijn voor zo’n 50 tot 75 woningen. Onduidelijk is wat de huidige status is van het plan, maar onze inschatting is dat er achter de schermen wel degelijk aan gewerkt wordt. Veel zal ook hier afhangen van mogelijke investeerders.

KRS02

Rotta Nova

70 meter

Na jaren vertraging is het dan zover. Al voor de bouw van de Markthal werd het blok met woningen en winkels gesloopt wat plaats moest maken voor Rotta Nova, toen nog een ontwerp van Architecten Cie. Het gebouw had tegelijk met de Markthal af moeten zijn. Door de crisis gebeurde dit niet. Nu ligt er een nieuw ontwerp van Klunder. Het gaat om een dubbele woontoren van maximaal 70 meter hoog. Het gebouw moet ongeveer 500 nieuwe centrumbewoners gaan huisvesten.

RottaNova

IntercityHotel

+/- 50m

Espressobar Lungo sloot helaas 28 februari definitief de deuren. Een teken dat sloop van het pand aanstaande is? De website van ontwikkelaar LSI meldt dat men in april start met de bouw van fase 1. Een torentje van ongeveer 50 meter hoog ontworpen door Diederik Dam van Dam Architecten. Hierin moet het InterCityHotel Rotterdam komen en kantoren. Of de bouw daadwerkelijk in april gaat starten is afwachten. Er zijn al kranten volgeschreven over de situatie van LSI, de grondaankoop van de gemeente voor 52 miljoen euro en de mogelijke gevolgen daarvan. De bouw van dit project zou in ieder geval een goed teken zijn voor het voortbestaan van LSI.

InterCityHotel

 

Gebiedsontwikkeling

Coolhaven

Coolhaven is een project tussen de ’s Gravendijkwal en de Coolhaven. Het hoogste gebouw in het plan lijkt een meter of 70 hoog te zijn. De plannen zijn nog vers maar wel serieus in ontwikkeling. Het horeca paviljoen aan het water wordt mogelijk al dit jaar gerealiseerd. En als er genoeg animo is voor de woningen zou een start in 2016 zomaar haalbaar kunnen zijn. In het plan zit 15.000m2 woningen, wat zal neerkomen op zo’n 200 tot 250 woningen naar onze schatting. Daarnaast is er 20.000m2 kantoren en 2200m2 commerciële functies. Het is niet uitgesloten dat er nog geschoven wordt naar meer woningen en wat minder kantoren.

Website

Coolhaven

Hefkwartier

Het Hefkwartier ligt op het voormalige Oranjeboomterrein, vlak bij De Hef. Hier zijn al vele plannen voor langs gekomen. De laatste plannen voor de ‘Kop van Feijenoord’ strandden in de grote wereldwijde crisis. Vorig jaar kwamen de eerste plannen naar buiten. Losstaande rijwoningen met parkeerhofjes ertussen. Hier was de gemeente erg ongelukkig mee en RTM XL ook. Gelukkig zijn de plannen inmiddels aangepast en bestaat uit grondgebonden woningen in gesloten bouwblokken. Dit zijn er 100. Aan de randen van het plangebied en aan het water komen in totaal 220 appartementen. Er is veel interesse voor de woningen waardoor waarschijnlijk nog dit jaar begonnen kan worden met de bouw.

hefkwartier

Nieuw Crooswijk

Nieuw Crooswijk is na een paar jaar gedwongen pauze weer goed op gang gekomen. De nieuwe gezinswoningen zijn aan de man gebracht met een co-creatie traject. Daarbij hebben kopers verregaande invloed op hoe het eruit gaat zien. Ze kunnen kiezen uit kavels en een flink aanbod aan verschillende gevels en woningen. Dit was zo succesvol dat de woningen binnen 2 weken allemaal waren verkocht. Voor de volgende fase is onlangs het traject gestart, waarna snel weer de volgende fase zal volgen. Er is namelijk een veelvoud aan gegadigden voor de woningen dan er woningen beschikbaar zijn.

NieuwCrooswijk

Forum

De nieuwe plannen voor Forum laten op zich wachten. We verwachten meer informatie rond de nieuwe plannen begin dit voorjaar. Bekend is dat de Primark als winkel erin komt. De geruchten zijn dat de kubus, zoals getoond in onderstaande doorsnede, niet meer doorgaat in de vorm zoals we die kennen, en dat mogelijk zelfs de bestaande kantoortoren wordt herontwikkeld. Daarbij zou dan wel het historische ABN pand op de Coolsingel worden gerenoveerd zoals in de oude plannen ook het geval was. Maar dat zijn allemaal slechts geruchten, we zullen de daadwerkelijke plannen moeten afwachten. (Impressie OMA van het meest recente plan)

2013-OMA-Forum-Rotterdam1

Overigen

De Admiraliteit

Deze is al in aanbouw, maar willen we hier toch nog even noemen. Binnen de bestaande contour van het oude kantoorgebouw worden 587 woonstudio’s en appartementen, 400 parkeerplaatsen, 700 fietsparkeerplaatsen en 500 bergingen gerealiseerd. Het kantoorgebouw stond al tijden leeg. In totaal wordt er 40.000m2 kantoor getransformeerd naar woningen. Daarmee is het een erg groot transformatieproject met een grote voorbeeldfunctie. Het ontwerp van de herontwikkeling is gedaan door Klunder Architecten.

admiraliteit

The View (European China Center)

Het ECC heeft jarenlang stil gelegen. Maar de website meldt dat de verkoop binnenkort start, een teken dat het plan weer tot leven komt. De fundering en parkeergarage is in ruwbouw al enkele jaren gereed. De bovenbouw zou dus relatief snel kunnen beginnen. Het complex van 45.000m2 had in de oude plannen 110 woningen en 196 hotelkamers. Daarnaast was er ruimte voor winkels, restaurants en andere voorzieningen. Of het huidige plan hetzelfde programma heeft zullen we nog even moeten afwachten.

ECC

Fenixlofts

De Fenixlofts wacht nog op het doorlopen van de benodigde procedures. Er is ook weerstand van enkele omwonenden. Maar op Skyscrapercity zijn er verschillende omwonenden die laten weten juist groot voorstander te zijn van deze ontwikkeling. Zodra er goedkeuring is kan men definitief gaan verkopen. Naar verluid zijn er nog maar enkele woningen beschikbaar, de rest is al in optie. De appartementen worden bovenop de oude Fenixloods gebouwd. In de oude loods zelf moeten voorzieningen komen, zoals een permanente vestiging van de Fenix Food Factory als het even mee zit. Zodra de bouw van de eerste fase begint gaat men starten met de ontwikkeling van de appartementen op de tweede loods. Daar kan de bouw dan starten als het eerste deel klaar is.

fenixlofts

Westewagenstraat

Na veel discussie is er nu goedkeuring voor de bouw van 231 studentenwoningen op commerciële plint aan de Westewagenstraat. Hiervoor moeten twee panden uit de wederopbouw verdwijnen. Deze panden, die met hun achterkanten en containerruimtes naar het water en de Laurenskerk gekeerd staan, hebben door hun opzet en onderlinge samenhang cultuurhistorische waarde. Voor de gemeenteraad woog de beperkte ruimtelijke kwaliteit uiteindelijk zwaarder. Het ontwerp zoals we dat hier zin houdt wel het oude ‘ritme’ van de bebouwing in stand. Bij de nieuwbouw moet er ook horeca aan het water komen. De bouw zou nog dit jaar moeten starten.

westewagenstraat

Noordsingel Lofts

Dit invulproject aan de Noordsingel is een initiatief van New Industry Development, Artisan Architects (architect Ard Buijsen) en Westpoint Beheer. Het gaat in totaal om 8 woningen. De verkoop start als het goed is nog dit jaar, afhankelijk van de procedures. De woningen komen op de plek waar jaren geleden al een pand is gesloopt en waar nooit iets voor is teruggekomen. Het naastgelegen oude pand is door het ontbreken van een buurman helaas zo verzakt dat ook die niet meer te redden is. Dit project moet dit gat in de wijk weer een hoogwaardige invulling geven. Er schijnt al volop belangstelling te zijn voor de woningen.

noordsingellofts

 

Tot zover het overzicht. Zodra er nieuwe plannen zijn dan lezen jullie dat uiteraard ook weer op onze website. Mis je nog iets in deze lijst wat er echt op moet? Laat het ons weten!

9 gedachten over “RTM XL projectenoverzicht Rotterdam, maart 2015. Alle grote projecten op een rij.

  1. Damoon

    Tof! Nu nog vullen.
    Wat is er trouwens met al die non-originele, non-Rotterdamse namen op Zuid?
    Kunnen we niet gewoon voor wat no-nonsens Rotterdamse naampies gaan? Wat publieke polls zouden voor veel aantrekkelijkere namen zorgen.

    Reageren
    1. Jan Dumee

      Nonsens namen zouden best wel eens mogen!! Ook in de architectuur laat de fantasie veel te wensen over! Dat Blokkendozen gedoe moet maar eens afgelopen zijn! Rotterdam moet nu eens gaan staan voor niet ‘gewoon’ en doe maar lekker gek! Achterfa bekeken hebben we dat gelukkig ook gedaan zo nu en dan! Allen we hebben geen kapsones, dat kan zo blijven! 😉

      Reageren
  2. Martin Pruimers

    Wat zijn ‘typisch Rotterdamse namen’?
    Er is hier, in het oude havengebied, gekozen voor namen van steden waarmee Rotterdam handelsbetrekkingen overzee had. Niks mis mee toch?

    Reageren
  3. Arie Nieuwland

    Mooi overzicht, ziet er verzorgd uit. Zou mooi zijn als er regelmatig een update van wordt gemaakt, Een aantal projecten lijkt zeker. Ben benieuwd welke allemaal uiteindelijk gerealiseerd zullen worden.

    Reageren
  4. RealMe

    Als ik het allemaal zo eens doorlees komt het er op neer dat er de komende periode vooral veel woningen gebouwd zouden kunnen gaan worden.

    Zijn er dan echt geen serieuze ontwikkelingen op zakelijk gebied? (volgens mij m.u.v. First niets nieuws)
    Is Rotterdam niet meer aantrekkelijk of blijven we langer hangen in de zogenaamde recessie?
    Op de Zuidas in Amsterdam zijn toch wat meer activiteiten zichtbaar wat dat betreft… Daar wordt het inmiddels aardig vol.

    Reageren
  5. R. Kastelan

    Het is inmiddels bijna een jaar geleden. Misschien leuk om een terugblik te doen naar de verwachtingen die hier uitgesproken zijn en wat er werkelijk gebeurt is (niet veel dus :P)

    Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *